­
  • Diapositive1Diapositive13

    Chaises coloniales

    8500,00€
    TRES RARE PAIRE DE CHAISES « africanistes » en bois exotique. Elles reposent sur des pieds réunis par une entretoise avec assise légèrement évidée. Le dossier est sculpté de motifs géométriques et de deux têtes simulées de type Dogon. Epoque ART DECO. Provenance : Exposition coloniale de 1931. Bibliographie : « Magazine VOGUE, suite très privée dans un palace New Yorkais un appartement Art Déco signé François CATROUX » pour quatre sièges de forme identique à dossiers avec variantes. Ces chaises rescapées de l’Exposition coloniale de 1931, ont été redécouvertes par Marc AMOURIC. Ces modèles s’inspirent des chaises à palabre ou chaises de gardien africaines.  H : 82 cm; H d'assise : 26 cm ; L : 36 cm ; P : 94 cm.
    Very rare pair of "Africanist" chairs in exotic wood. The back is carved with a tribal geometric design and 2 heads in Dogon style. Art Deco period. They have been exhibited at the famous Paris Colonial Exhibition in 1931. Biography : «VOGUE Magazine , private suite in a New York palace: an Art Deco flat decorated by François CATROUX » for 4 chairs with identical shape and similar style chairback. These chairs, which survived the Paris Colonial Exhibition in 1931, have been rediscovered by Marc AMOURIC. These chairs are inspired by the "Tribal Palaver Chairs" or "African Guardian Chairs".
  • IMG_7396photoshopIMG_7400photoshop
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
      Edouard Cazaux (1889-1974) Grande coupe en terre cuite émaillée d’Edouard Cazaux (1889-1974), vers 1920-1930. Signé en creux, sous la base. La coupe est décorée d'une frise de musiciens nus ou de danseuses blanches et noires sur fond vert. Intérieur émaillé en or et vert. Dimensions : Hauteur 10cm, Diamètre 24cm Edouard Cazaux est l’un des céramistes les plus célèbres de la période Art Déco en France. Ses œuvres les plus importantes ont été réalisées dans les années 20 et 30. Son atelier était basé à Biarritz, en France. Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Edouard Cazaux
      Beautiful, large enameled cup in earthenware by Edouard Cazaux (1889-1974), circa 1920-1930. Signed in hollow under the base. Decorated with a frieze of naked musicians or dancers white and black on green background. Interior enameled in gold and green. Dimensions: Height 10cm, Diameter 24cm Cazaux is one of the most famous ceramists of the Art Deco period in France, his best works were produced dutring the 1920s and 1930s. His workshop was based in Biarritz, France. For more information Edouard CAZAUX 
  • IMG_7280images pour WP
    Léon Bakst (1866-1924) Exceptionnelle encre et aquarelle sur papier réalisée par Léon Bakst, d'une danseuse demi-nue pour le spectacle des Ballets Russes Schéhérazade, signée et datée de 1910. La renommée de Léon Bakst (1866-1924) tient dans les somptueux décors et costumes, conçus pour les Ballets Russes de Diaghilev, et les grands spectacles de la danseuse et mécène Ida Rubinstein. Schéhérazade, créée pour la première fois par les Ballets Russes à Paris en 1910, a été le premier des triomphes internationaux de Bakst en tant que créateur de costumes et de décors. Provenance : offerte par l'artiste à l'aïeule du vendeur précédent, l’écrivaine et militante soviétique Marietta Shaginian. Documentation (en russe): analyse scientifique effectuée par un laboratoire d'art à Kiev en 2018. Sur la base d'une analyse de pigments et de papier l'étude permet de dater l'œuvre entre la fin du 19ème siècle et la première moitié du 20ème siècle, ce qui est cohérent avec la date de 1910. Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Léon BAKST
    Watercolor of a Semi Nude Dancer for Scheherazade ballet by Bakst, France, 1910 An exceptional 13 x 10in (33 x 24cm) ink and watercolour on paper by Leon Bakst of a semi-nude dancer from Schéhérazade ballet, signed and dated 1910. Léon Bakst’s (1866-1924) fame lay in the lavish sets and costumes he designed for the Diaghilev Ballets Russes and huge pageant spectaculars for dancer and patron Ida Rubinstein. Schéhérazade, first performed by the Ballet Russes in Paris in 1910, was the first of Bakst’s international triumphs as a costume and set designer. Provenance: Given by the artist to the previous vendor’s grandmother, Soviet writer and activist Marietta Shaginian. Documentation (in Russian and attached): Scientific analysis by an art laboratory in Kiev, 2018. Based on pigment and paper analysis the study confirmed an age between the end of the 19th century and 1st half of the 20th century consistent with the 1910 date. For more information : Léon BAKST 
  • IMG_612515054872_master
    Edgar Brandt (1880-1960) Grand rond miroir par Edgar Brandt  dans un cadre nickelé. Le cadre est asymétrique dans un style typiquement moderniste, vers 1930. Panneau en métal à l'arrière. Estampillé sur le cadre en haut à droite "E.Brandt". Dimensions: L: 74 cm, H: 66,5 cm, P: 2,5 cm. Diamètre du miroir 59 cm. Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Edgar BRANDT
    Large Modernist Mirror by Edgar Brandt, Signed, France, Art Deco, Circa 1930. Large round mirror by Edgar Brandt (1880-1960) in a nickel plated frame. The frame is assymetric in a typical modernist style, circa 1930. Metal panel on the back. Stamped on the frame top right "E.Brandt". Dimensions: Width: 74 cm, height 66.5 cm, depth 2.5 cm. Mirror diameter 59 cm. For more information : Edgar BRANDT
  • IMG_6038IMG_6039
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Jacques ADNET (1900-1984)  Bar roulant à structure métal chromé, aluminium et placage de palissandre abritant à la partie inférieure un bar aménagé, casier supérieur surmonté d'un abattant en miroirs, abritant un bac à glaçons en tôle laquée beige, deux plateaux mobiles, l'un médian, l'autre supérieur (Clé non d'origine). Années 1930. H: 82,5 x L: 78 x P: 54 cm. Historique: modèle de bar référencé sous le n°131 du catalogue de la Cie des Arts français. Bibliographie: Alain René Hardy & Gaëlle Millet, Jacques Adnet, Les Éditions de l'Amateur, Paris, 2009, modèle référencé et reproduit p. 227. Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET
    Trolley Bar by Jacques Adnet, France, 1930s A trolley bar by Jacques Adnet (1900-1984). Chromed metal, aluminium and mahogany veneer structure, lower part fitted as a bar, ice cube box, the two upper trays are mobile. (Key is working but not original). 1930s. Dimensions: H 32.49 in. x W 30.71 in. x D 21.26 in. H 82.5 cm x W 78 cm x D 54 cm. Bar model referenced as No. 131 in the catalog of the Cie des Arts français. Bibliography: Alain René Hardy & Gaëlle Millet, Jacques Adnet, Editions of the Amateur, Paris, 2009, model referenced and reproduced p. 227. For more information : Jacques ADNET  
  • IMG_6110photoshopimages pour WP
    Paul JOUVE (1878 - 1973) Dessin original sur papier de Paul Jouve  représentant un fauve. Techniques mixtes sur papier. Vers 1925. Dessin marouflé sur carton. Signé "Jouve" en rouge sous la queue. Ancien cadre plaqué bois. Dimensions sans cadre: 50 x 31,5 cm. Dimensions avec cadre: 53 x 34 cm. Réf.: Authenticité confirmée par M. Dominique Suisse (expert de Paul Jouve). Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Paul JOUVE
    Original drawing on paper by Paul Jouve (1878-1973) representing a lying panther. Mixed techniques, circa 1925. Drawing on smoothed paper on cardboard. Signed "Jouve" in red under the tail. Old veneer frame. Dimensions without frame: 50 x 31.5 cm. Dimensions with frame:  53 x 34 cm. Ref: Authenticity confirmed by Mr Dominique Suisse (expert for Paul Jouve). For more information Paul JOUVE
  • Lampe de table industrielle EDLimages pour WP
    Lampe industrielle anglaise des années 50 fabriquée par EDL, remontée sur un disque d’acier, réélectrifiée. H max : 120 cm, H d’utilisation : 70 cm, D de la base : 23 cm, D de l’abat-jour : 12 cm.
     
  • Lampe de bureau modèle AnglepoiseIMG_5956fffff
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Lampe de bureau modèle Anglepoise Dessinée par George Carwardine et éditée par Herbert Terry & Sons. Origine : UK. Acier et aluminium. Modèle conçu dans les années 30, cet exemplaire date des années 50. Réélectrifiée. H max : 85 cm ; H d’utilisation : environ 70 cm ; Base : 15 x 15 cm
    Anglepoise desk lamp by Herbert Terry, designed by George Carwardine in the 1930s in the UK. This piece dates from the 1950s and is presented in an industrial style i.e. with polished metal. Wiring has been renewed as is the chrome bulb holder which has the switch built in. Very good vintage condition. Wired for European use. This model has the desirable rolled edge to the shade. The connecting metal parts (more recent lamps have plastic parts) are chromed and are in good condition. Made mostly from aluminum and steel with a heavy base to ensure stability. Measures: Base is 15 x 15 cm, height with full extension: 85 cm, height for normal use, circa 75cm.
  • Jacques Adnet - Portemanteau264
    Jacques Adnet (1900-1984) Rare portemanteau en laiton et acier patiné à fut tubulaire recouvert de cuir noir à piqûres sellier. Il comprend également un porte-parapluie. La base en acier avec deux plaques en laiton. Fut en métal recouvert de cuir noir piqué sellier. Couronnant le fut un cercle en laiton portant 6 portemanteaux doubles en métal laqué noir et 6 simples en laiton (ce portemanteau permet de suspendre 18 vêtements et plusieurs parapluies). H : 177 cm ; D : 45 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET 
    This furniture is typical of Jacques Adnet's work in the early 1950s. This coat stand allows to suspend up to 18 garments. It is also an umbrella stand. The base is made of steel, with two removable brass plaques. The shaft is covered with leather which is saddle-stitched. Two brass elements are fixed on the shaft for holding umbrellas. On top of the shaft is a round brass crown with 6 double coat hangers (black laquered metal) and 6 single coat hangers (brass).
  • Nathalie Gontcharova — Etude de costume de scène263
    Natalia Gontcharova (1881-1962) Aquarelle et mine de plomb sur carton brun signé en haut à gauche, rehaussé à la gouache blanche et enrichi de nombreuses annotations en français relatives aux matières et aux couleurs du costume : "...le corsage bleu clair assez appuyé, les grandes feuilles d'un autre bleu et autres matières, les tiges et les bordures des grandes feuilles, argent très clair...". L'esquisse ne porte pas de précisions sur un opéra ou un ballet, néanmoins le seul opéra avec une thématique marine sur lequel Gontcharova a travaillé, est "Sadko" mis en scène en 1916 dans le cadre des Ballets Russes.  L'origine de l'esquisse: collection de Solange Schwartz qui a été la première Danseuse Etoile à l'Opéra  de Paris. H : 47 cm ; L : 31 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Nathalie GONTCHAROVA
    Study of a costume for a ballet dancer by Natalia Gontcharova (1881-1962). Watercolor and pencil on light brown cardboard. Numerous annotations in French in pencil detailing materials and colors to be used e.g. "---le corsage bleu clair assez appuyé, les grandes feuilles d'un autre bleu et autres matières, les tiges et les bordures des grandes feuilles, argent très clair---". Signed top left corner. Dimensions: Frame: 56.5x40cm Drawing: 47x31cm There is no indication of the ballet this costume design was made for however N. Gontcharova contributed only to one ballet with a water/sea/marine theme called "Sadko" by the Ballets Russes around 1916 so it is highly likely that this costume design was made for one of the roles in "Sadko" which was inspired by an old Russian popular legend. Origin: Solange Schwartz collection; she was the first dancer to receive the prestigious title of "Danseuse Etoile" (Principal Dancer) at the Paris Opera. Natalia Gontcharova: She was one of the leading Avant-Garde artist in Russia part of the Futurist movement then a founding member of the Rayonist movement in Saint Petersburg. In 1915 Natalia Gontcharova and her husband Mikhael Larionov (a famous avant-garde Russian artist as well) were invited in Paris by Serge Diaghilev to participate to the design of costumes for the "Ballets Russes" (Russian Ballet). This invitation started a new period in Gontcharova and Larionov lives leading to her French naturalization and installation in France.
  • Figure équestre Koma-BulsaIMG_5503ggg
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Figure équestre Koma-Bulsa – Ghana Terre cuite, XIV-XV siècle (datation par test de thermoluminescence) Sculpture naturaliste présentant certains motifs artistiques typiques des anciennes traditions culturelles Koma-Bulsa, notamment la coiffure cocave avec ornements frontaux tressés, le collier chiik en demi-lune semblable à celui que portent les Bulsa aujourd’hui, le poignard inséré dans une lanière ornementale portée à l’l’épaule gauche. H : 33,5 cm ; L : 26 cm ; P : 13 cm Test de thermoluminescence Interexpert 388317 du 18 mars 1988
      Exceptional antique African Tribal Art terracotta sculpture representing a rider on his horse. It dates back from the 14th -15th century AD and its dating has been confirmed by a thermoluminescence test (Interexpert certificate 388317, 18 March 1988) - scan attached with the photos. It belongs to the Koma-Bulsa culture located in present Ghana. This is a naturalist sculpture with traditional Koma-Bulsa patterns as the concave shape hairstyle, the half-moon chiik necklace similar to the ones worn by Bulsa people today, the knife laced on the upper arm. It is exceptional to find a confirmed antique African terracotta in such a well-preserved state. (TL Test)  
  • Domergue, Portrait de Carolineimages pour WP
    Jean Gabriel DOMERGUE (1889-1962) Portrait de Caroline en buste Huile sur isorel signée en bas à droite Titrée au dos H : 65 cm ; L : 54 cm Certificat d’authenticité délivré par M. Noé Willer Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jean-Gabriel DOMERGUE
  • Adnet, lampe de tablelampe bureau
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Jacques ADNET (1900-1984)  Lampe de table à structure en bois, gainée de cuir rouge à piqûres sellier, à base carrée ouvrant sur un petit tiroir à poignée en laiton doré, abat-jour d’origine en fibre de verre projeté sur armature métal Années 50 Pied : H : 33 cm ; L : 17 cm ; P : 17 cm Abat-jour : H : 21 cm ; D : 30 cm Hauteur totale : 50 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET 
  • Maison Gouffé Meuble barMaison Gouffré, Meuble bar d'appui
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Maison Gouffé Meuble bar d’appui Art-Déco Placage en bois de loupe et parchemin, signé « Gouffé » Circa 1935 H : 154 cm ; L : 100 cm ; P : 31 cm  
  • Jacques Adnet — Bureau et son fauteuilJacques Adnet — Bureau et son fauteuil
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Jacques ADNET (1900-1984)  Bureau et son fauteuil Recouverts skaï et cuir piqué sellier. Poignées bateau et sabots en laiton Années 50 H : 77,5 cm ; L : 131 cm ; P : 61,5 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET 
  • A. Riecke — Vase Art-Déco257
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    A. Riecke — Vase Art-Déco Vase Art-Déco gravé d’un décor cubisant. Signé et daté 4.8.39. H : 27 cm ; L : 15 cm ; P : 8,5 cm A. Riecke, artiste russe, installé à Paris a été responsable du décor en verrerie Art Déco de 1930 à 1937 du restaurant La Coupole à Paris. Le Restaurant La Coupole est le temple de l’Art Déco. Il naît en 1927 de la volonté de deux Auvergnats, Ernest Fraux et René Lafon. Le soir de l’inauguration, tout le monde des Arts, des Lettres, de la nuit est là : des artistes et leurs modèles, des mondains et des flambeurs.
  • A. Riecke, Vase Art-DécoIMG_5209gg
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    A. Riecke — Vase Art-Déco Vase Art-Déco gravé d’un décor cubisant et daté 1937. Provenance : restaurant La Coupole à Paris. H : 20 cm ; L : 20 cm ; P : 13 cm A. Riecke, artiste russe, installé à Paris a été responsable du décor en verrerie Art Déco de 1930 à 1937 du restaurant La Coupole à Paris. Le Restaurant La Coupole est le temple de l’Art Déco. Il naît en 1927 de la volonté de deux Auvergnats, Ernest Fraux et René Lafon. Le soir de l’inauguration, tout le monde des Arts, des Lettres, de la nuit est là : des artistes et leurs modèles, des mondains et des flambeurs.
  • Porte-parapluie modernistegggg
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Porte-parapluie moderniste Tubes chromés et bakélite. Provenance : Belgique Vers 1940 H : 58 cm ; L : 42 cm ; P : 21 cm
  • 254254
    Masque DOGON - Mali  Bois Wengé, belle patine croûteuse.  Début à mi-XXème siècle.  Visage mi-humain mi-animal.  H : 22 cm
  • Diapositive2sold 252
    Jacques ADNET (1900-1984)  Edité par la Compagnie des Arts Français Meuble bar moderniste à structure en métal chromé présentant un caisson cubique ouvrant par deux portes vitrées donnant sur un espace de rangement compartimenté. Deux portes latérales s'ouvrent vers le haut. Le bar repose sur un piétement cylindrique monté sur des roulettes. Vers 1930 H : 95 cm ; L : 60 cm ; P : 35 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET 
  • Diapositive2253
    Jacques ADNET (1900-1984) & BACCARAT Paire de lampes de table modernistes composées d'une boule de verre translucide pivotante reposant sur une base circulaire en métal de nickelé. H : 20 cm ; Diamètre abat-jour 15 cm ; Diamètre boule de verre ; Diamètre base 12 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET
      Iconic Pair of Table Lamps by Jacques Adnet and Baccarat, Art Deco, 1930s This pair of table lamps by Jacques Adnet & Baccarat is an icon of the modernist Art Deco style. Each lamp is made of a solid globe of glass simply lying on a chromium plated metal base. It can be put in any position. The shades are new. Wired for European use, France, 1930s. Dimensions: Total height with shade: 27cm, without shade: 18cm; shade diameter: 15cm, globe diameter 10cm, base diameter 12cm. For more information : Jacques Adnet
  • 251.1251.2
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Eugène PRINTZ (1889-1948) Bibliothèque en placage de bois de palmier composée de quatre étagères rectangulaires à un côté arrondi reliées par une colonne traversante et reliées de l'autre côté par un montant rectangulaire à sommet arrondi. Reposant sur une plinthe plaquée en laiton oxydé à l'acide.  Modèle créé en 1932. H : 160,5 cm ; L : 120 cm ; P : 28 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Eugène PRINTZ
    Exceptional Palmwood Bookcase by Eugène Printz, Art Deco, France, 1930s Bookcase from the 1930s by Eugène Printz (1889-1948). This exceptional bookcase is assymetrical and has four shelves. It is covered with palmwood veneer and has oxidized brass ornaments. Signed: Circular plaque marked "EP". Dimensions: H 160.5 cm; L 120 cm; D 28 cm E. Printz is the most famous modernist cabinet maker of the Art Deco period and palmwood veneer furniture are his masterworks. Palmwood furniture are exceptional pieces which are among the rarest and most sought after furniture of the Art Deco period. They generally sell for several hundred thousand US dollars at auctions.  
  • 250.2vendu
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Jacques ADNET (1900-1984) Lampadaire cruciforme en verre sur base circulaire en métal oxydé, piétement circulaire. Années 1930. H : 158 cm (hors l'abat-jour) ; Diamètre piétement : 35 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Jacques ADNET
    Glass Floor Lamp by Jacques Adnet, Art Déco, 1930's, France Stunning floor lamp by Jacques Adnet (1900-1984). It has a cross shape and is made of 4 glass panels sitting on an oxidized circular metal base. France, 1930's. Dimensions: height (excl shade): 158cm, base (diameter): 35cm Electrified for European standard.
  • Diapositive3edgar brandt
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
      Edgar BRANDT(1880-1960) Console à trois plateaux rectangulaires en bois relaqué noir.  Piétement d'angle à quatre jambes quadrangulaires fuselées en métal à corps stylisant des palmes, bagues rainurées en partie basse. Cette console est symétrique, ne nécessite pas d'être adossée contre un mur et peut être utilisée comme table de milieu. Frappé de l'estampille sur un des pieds.  Années 1920  H : 90 cm ; L : 108 cm ; Profondeur : 45 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Edgar BRANDT 
    Stunning Metal and Wood Console by Edgar Brandt, Art Deco, France, 1920's
    Console with 3 shelves/trays by Edgar BRANDT(1880-1960). The shelves are made of black relacquered wood. The 4 squared legs are made of hammered metal in a palm shape. Stamped on a leg: "E. Brandt". France, 1920's Dimensions: H : 90 cm ; L : 108 cm ; D : 45 cm The console is fully symetrical so it does not need to be put against a wall and can be displayed in the middle of a room as a center table.
     
  • Diapositive1248
    Charles Camoin 1879-1965 (attribué à) Portrait d'Alice Ernestine Prin 1901-1953 (dite Kiki de Montparnasse) Aquarelle Signée en bas à droite "Camoin" Années 1920 H : 39 cm ; L : 28.5 cm (à vue) H : 54.5 cm ; L : 44.5 cm (avec le cadre) Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Charles CAMOIN
    Portrait of Kiki de Montparnasse attributed to Charles Camoin (1879-1965). This watercolor on paper bears a "Camoin" signature bottom right, 1920s. Dimensions: 28.5 x 39 (at sight, without frame), 44.5 x 54.5cm with frame.
  • 247.3246
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Pal Patzay 1896-1979 (attribué à) Gouache cubiste de l'école Hongroise, 1923 située à Paris Représentant la Tour Eiffel et des monuments de Paris Signée en bas à droite / Datée et située en bas à gauche H : 46,5 cm ; L : 36,5 cm Encadrée H : 55 cm ; 45 cm  Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Pal PATZAY
      Cubist watercolor on paper attributed to Pal Patzay (1896-1979) Hungarian school, dated 1923 and situated in Paris bottom left, signed bottom right. It represents the Eiffel tower and several famous Paris monuments (Notre Dame cathedral, Arc de Triomphe, Moulin de la Galette, the Concorde obelisk etc). The painting is framed.
  • Karl Hagenauer - Femme à l'enfant247
    Karl HAGENAUER (1898-1956) Femme à l’enfant Sculpture art-déco, bronze à patine foncée, bois poli clair sur une base en laiton. Cachet sous la base « Hagenauer Wien, Handmade, Made in Vienna, Austria » Ca. 1925 H : 32 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Karl HAGENAUER
      Bronze Sculpture by Karl Hagenauer, Lady with Child, Art Deco, Austria Art Deco sculpture representing a woman with a baby by Karl Hagenauer (1898- 1956). Bronze with dark patina, polished wood on a brass base. Stamp under the base: "Haguaneur Wien, Handmade, Made in Vienna, Austria”, circa 1925.
  • Nathalie Gontcharova Etude de costume de scène245
    Nathalie GONTCHAROVA (1881-1962) Aquarelle et gouache sur traits de crayons noirs Signé en bas à gauche Succession de Jeanne Schwarz (1887-1970) et Solange Schwarz (1910-2000), danseuses étoiles à l’Opéra de Paris H : 50 cm ; L : 32,5 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Nathalie GONTCHAROVA
    Watercolor by Nathalie Gontcharova, Ballet Costume, France, Art Deco, 1920s Beautiful watercolor by Nathalie Gontcharova (1881-1962) representing a ballet costume. Watercolor with black pen. Signed bottom left. Belonged to Jeanne Schwarz (1887-1970) and Solange Schwarz (1910-2000) who were principal ballet dancers at the Paris Opera. Nathalie Gontcharova was born Russian and then emigrated to Paris with her husband Larionov . Both were key founders of the Rayonism art movement . She (as well as her husband) designed many costumes for Serge Diaghileff Russian Ballet in the 1920's. She was one of the main artist of the Russian and French Avant-Gardes.
  • Giancarlo Piretti — Suite de six chaisesGiancarlo Piretti — Suite de six chaises
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Giancarlo PIRETTI (1940-…) Edition Castelli. Suite de 6 chaises, modèle 106 dessiné en 1967. Assise et dossier en contreplaqué moulé, piètement quadripode tubulaire, gainé avec sabots. Plus édité. Couleur miel foncé H : 77 cm ; H d'assise : 48 cm ; L : 56 cm ; P : 48 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Giancarlo PIRETTI
    Set of Six Mid-Century Modern Chairs by Giancarlo Piretti, Italy, 1970s. Set of six chairs by Giancarlo Piretti, Model Nr 106 designed in 1967, Italy, Castelli edition. This model is no longer manufactured. Chair back and chair seat made of thermoformed/molded plywood. Veneer has been restored, Very nice light honey color. Legs and frame made of steel and aluminium. These chairs are very comfortable and can be stacked. Another set of six identical chairs is available with a slightly lighter veneer. Measures: H 77 cm; Seating H 48 cm; L 56 cm; P 48 cm.  
  • Kirill Zdanévitch — Composition abstraiteKirill Zdanévitch — Composition abstraite
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Kirill Mikhaïlovitch ZDANEVITCH (1892-1969) Gouache sur papier, composition abstraite. Signée en bas à droite Années 20-30 H : 30 cm ; L : 22 cm Pour plus d'informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Kirill ZDANEVITCH
    Abstract Watercolor on Paper by Kirill Zdanévitch, Russia, 1920s-1930s Abstract composition by Kirill Mikhaïlovitch Zdanévitch (1892-1969). Watercolor on paper, signed bottom right, 1920s-1930s. KM Zdanéwitch was a prominent Russian abstract painter. His style is often associated with Kandinsky. Dimensions: Without frame H : 30 cm ; L : 22 cm. With frame : 50 cm; 40 cm.
  • Nina Kogan — Composition suprématiste241
    Nina Ossipovna KOGAN (1887-1942) Gouache sur carton, composition suprématiste. Signée en bas à droite. Années 20 H : 45 cm ; L : 29 cm Pour plus d'informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Nina KOGAN
    Suprematist Watercolor on Cardboard by Nina Ossipovna Kogan, Russia, 1920s Suprematist composition by Nina Ossipovna Kogan (1887-1942). Watercolor on cardboard. Signed bottom right, 1920s. Nina Kogan was a prominent Russian female painter who belonged to the Russian abstract Avant-Garde and more specifically to the Suprematist school led by Kasimir Malevitch. Dimensions: Without frame : H : 45 cm ; L : 29 cm; With frame : H : 60 cm ; L : 40cm.
  • Giancarlo Piretti — Suite de six chaisesGiancarlo Piretti — Suite de six chaises
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Giancarlo PIRETTI (1940-…) Edition Castelli. Suite de 6 chaises, modèle 106 dessiné en 1967. Assise et dossier en contreplaqué moulé, piètement quadripode tubulaire, gainé avec sabots. Plus édité. Couleur miel clair  H : 77 cm ; H d'assise : 48 cm ; L : 56 cm ; P : 48 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Giancarlo PIRETTI
    Set of Six Mid-Century Modern Chairs by Giancarlo Piretti, Italy, 1970s. Set of six chairs by Giancarlo Piretti, Model Nr 106 designed in 1967, Italy, Castelli edition. This model is no longer manufactured. Chair back and chair seat made of thermoformed/molded plywood. Veneer has been restored, Very nice light honey color. Legs and frame made of steel and aluminium. These chairs are very comfortable and can be stacked. Another set of six identical chairs is available with a slightly darker veneer. Measures: H 77 cm; Seating H 48 cm; L 56 cm; P 48 cm.
  • Micao Kono, Nu en busteMicao Kono
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Micao KONO (1876-1954) Nu en buste Huile sur papier contrecollé sur toile Signée et datée en bas à gauche 1933 Dimensions : H : 46 cm ; L : 38 cm Pour plus d’informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Miçao KONO
    Beautiful reclining female nude by Mikao Kono (1900-1979). Oil on paper pasted on canvas. Signed and dated XXXIII (33) in red bottom left. Dimension: 46 x 38cm (without frame), 52 x 44cm (with frame) Miçao Kono was a Japanese artist who came to Paris in the early 1920s. He painted in oils and watercolors, and also did a number of etchings. Micao Kono became famous with his nude portraits combining traditional Japanese style with the modernity of the Art Deco. His paintings were very popular in the Art Deco interiors. They were romantic and sensuous; his work is close to his Japanese fellow countryman Foujita. Kono’s technique was unusual as he used heavy white over which her painted his subject in pastel colors. Either by design or by the passage of time the white paint always shows signs of cracking.
  • Raymond Subes, BanquetteRaymond Subes, Banquette
    Acheter/Buy via 1stdibs
     
    Info
    Raymond SUBES (1891-1970) Banquette garnie à neuf d’un cuir brun-rouge à piqûres sellier. Sur pieds gaines en acajou à motifs latéraux croisées en bronze doré. Modèle réalisé pour la Banque de France. La galerie propose deux modèles identiques. Années 1940-1950 Dimensions : H : 54 cm ; L : 150 cm ; P : 45 cm Pour plus d'informations sur le créateur, cliquer sur le nom : Raymond SUBES
    Bench by Raymond Subes (1891-1970) from the years 1940s-1950s The legs are made of mahogany with lateral X shape gilt bronze design, it is covered with red-brown saddle-stitched leather. It is fully restored (new leather and varnish) and is in perfect condition. This bench was created by R Subes for the Banque de France (French State Bank). The gallery has in stock another identical item. Raymond Subes is one of the major designers of the 1920s to the 1940. He collaborated with many famous architects and artists of his time e.g. steamers decoration and major exhibitions such as the Exposition Internationale des Arts Décoratifs in 1925 which set the Art Deco style on the world stage and the Exposition Universelle de Paris in 1937. His iron work made him famous and he is with Poillerat and Arbus one of the greatest designers of the 1940s style. In 1958 he was elected a member of the French Académie des Beaux-arts.
  • Diapositive2Diapositive1
    Masque Dan-Guéré Côte d'Ivoire   Bois, patine d'usage noire, pigments, nombreuses clochettes en bronze, fibres végétales Première moitié du XXème siècle H : 24,5 cm ; L : 21 cm ; P : 10 cm.
    This exceptional mask belongs to the sought after Dan-Guéré mask family (Africa - Côte d'Ivoire/Ivory Coast). It is made from wood with a nice black patina, pigments and comes with a beautiful set of small bronze bells and hair made of vegetable fibers. It dates from the first half of the 20th century. H : 9.65 in; W : 8.27 in ; D : 3.94 in.
  • Diapositive4236
    Porte DOGON Composée de deux panneaux de bois sculptés. Montée sur socle de présentation en acier. Le décor est composé de trois parties : en haut - un groupe de danseurs portant les masques de cérémonie, au milieu - un groupe de personnages debout, en bas - trois silhouettes stylisées et un animal domestique.  Les Dogons sont une des plus anciennes populations d'Afrique, installée dans la région de Bandiagara (près de Mopti au Mali). Ils construisent leurs villages au pied de falaise et enterrent leurs morts dans des grottes en surplomb. Leur culture et leur cosmogonie sont parmi les plus riches d'Afrique et ont été étudiées dès les années 30 par l'ethnologue Marcel Griaule. Travail de la première moitié de XXème siècle H : 70 cm (avec socle), 53 cm (hors socle) ; L : 52 cm 
    Beautifully and highly decorative carved old Dogon granary door from the first half of the 20th century. It is made of two carved and pieced together wood panels. Its rich carving shows on top a group of dancers wearing the traditional Dogon ceremonial mask, in the middle a set of standing figures and at the bottom three stylized kneeling figures with a domestic animal. It has its lock. This door was used to lock a traditional Dogon granary and protect its content (mainly cereal) from predators. The Dogons are one of the oldest population of Africa and live in the Bandiagara region in the middle of Mali not far from Mopti. They build their villages at the bottom of cliffs where they bury their deads in caves. Their culture and cosmogony is one of the best known and complex in Africa and was extensively studied in the 1930s by French ethnologist and anthropologist Marcel Griaule. The door comes with a modern iron stand for display. Dimensions: -with stand: Height 70 cm Width: 52 cm -without stand: Height 53 cm.